top of page

הורים של פעם, הורים של היום

ההורות וקיום חיי המשפחה בעידן העכשווי עשויים לעתים להיות עניין שוחק, מאתגר ומורכב מאד. הורים נדרשים לתפקד בתוך מערך צרכים ענף ומסועף, ולשלב בין קריירה, התפתחות אישית ומשפחתית. נוסף לכך, בדורות האחרונים נשחק מעמדה של המשפחה המורחבת, וההורים נאלצים לנווט את דרכם בתוך תא משפחתי גרעיני, קטן ומצומצם עם מיעוט תמיכה ומודלים חיוביים.

אין פלא, אם כך, שבשנים האחרונות אנו שומעים יותר ויותר על שחיקתה של הסמכות ההורית, על גבולות מעומעמים ביחסי הורים ילדים ועל קשיי התנהגות רבים בבית ובחוץ. מה קורה למשפחה ולמוסד ההורות בעידן הנוכחי? מהם אתגרי ההורות בעידן העכשווי? וכיצד יכולים ייעוץ והדרכת הורים לסייע בהתמודדות עם השינויים והמציאות המורכבת?

שינויים במבנה המשפחה והיעלמותה של המשפחה המורחבת

בעבר הלא רחוק, ולמעשה עד לפני כמה עשורים, נהגו הורים צעירים לדור בקרבת הוריהם שלהם, וזכו לתמיכה ולסיוע רבים בצעדיהם הראשונים במשעולי ההורות. התמיכה הגיעה מצד הסבים והסבתות ומצד בני משפחה קרובים אחרים - דודים, אחים ועוד, והייתה מגוונת ומגוננת - מאחזקת התינוק הקטן עם לידתו, בישולים, כביסות וטיולים בעגלה, ועד עזרה יומיומית בשיעורי בית, לימוד מלאכות שונות ומשחק. ילדים למדו רבות משהות עם בני משפחה מבוגרים, שאינם הוריהם, והפנימו מודלים שונים של תקשורת, קרבה ומשפחתיות.

העולם של היום שונה בתכלית - זוגות צעירים רבים יותר בוחרים לגור רחוק מהוריהם, גם בשל רצון לגור קרוב לאזורי עסקים ומקורות הכנסה. בנוסף, תוחלת החיים גדלה, ואיתה הבריאות בקרב בני הגיל השלישי, וכך ילדים רבים זוכים לנוכחות של סבים וסבתות בחייהם עד גיל מאוחר, אך עם זאת, הסבים לעתים עסוקים בעבודתם, תחביביהם וענייניהם השונים.

השינויים הללו יוצרים מצב שבו מרבית התאים המשפחתיים הינם גרעיניים ומצומצמים, וההורים מתמודדים ביומיום לבדם עם גידול הילדים וחינוכם.

שינויים בסדר היום המשפחתי וההורי

חלקנו עוד זוכרים הורים שהולכים לנוח בשעות הצהריים, אמא שמחכה עם ארוחה חמה בבית ואבא שחוזר מהעבודה בארבע או חמש. הזיכרונות האלו שייכים ברובם לעבר והתמונה היום שונה בתכלית. יום העבודה התארך מאוד, אימהות רבות מנהלות קריירה מחוץ לבית, ורבים חוזרים הביתה בשעות אחר הצהריים המאוחרות. ההתפתחויות הטכנולוגיות הביאו לכך שגם לאחר החזרה הביתה יש הורים ש"מחוברים" לעבודה, באמצעות המכשיר הסלולרי, המיילים ודומיהם. הורים רבים חשים עמוסים וטרודים, והמערכת המשפחתית סובלת ממעט נוכחות הורית.

השעות בהן מצויים כל בני המשפחה בבית מוקדשות לרוב לדברים ש"צריך לעשות", כדוגמת ארוחת ערב, מקלחת ושינה, ומשאירות מעט פנאי ומקום לפעילות ספונטנית, שהות נעימה יחד ומה שקרוי "זמן איכות".

הבדלים נוספים – 'לא בא לי' ומי מלמד את מי?

הילדים של היום גדלים בתחושה שהכול צריך לקרות על פי רצונם, והם חסרי כלים נכונים להתמודדות עם מציאות בלתי רצויה. מובן כי מדובר בבסיס שאינו מתאים להתמודדות נאותה עם 'משימת החיים' העתידית.

הבדל נוסף הוא שבעבר ההורים ידעו הרבה יותר מילדיהם בכל תחום. כיום, לעיתים ההורים מרגישים שהם לומדים מילדיהם, מכאן עליהם ללמוד שיטות חינוך יעילות יותר שתהיינה מבוססות על שוויון וכבוד הדדי.

סיבות אלה ואחרות הביאו הורים לאיבוד סמכותם ההורית, והם חווים קושי לקבוע מערך חוקים וגבולות בתוך המשפחה.

קשיי התקופה והמודעות הגוברת

על הקשיים שמנינו, שהם מסמני התקופה, ניתן להוסיף את הנטייה האנושית הרווחת לראות בהורים אחראים, ואף אשמים, בכל הנעשה עם ילדיהם. לנטייה זו שורשים תרבותיים שהולכים אל ימי ראשית הפסיכולוגיה המודרנית, והיא מגובה בסמלים ובדימויים תרבותיים החקוקים בנו עמוק - את המקור לקשיינו, רגשותינו ומצבנו עלינו לחפש, על פי הנטייה הזו, ביחסים עם הורינו. הנטייה היא אם כן, להאשים את ההורים בהתנהגות ילדיהם. כך למשל, אם נשמע על ילד מן הגן של הבת שמכה ונושך, מיד תעלה במוחנו המחשבה על הוריו - האם הם שמים לו גבולות? האם הם מחנכים אותו היטב? או במלים פשוטות: איזה מין הורים גרועים יש לו! זהו אורח המחשבה המידי, ורק אחר כך נתפנה לחשוב שאולי הילד סובל מקושי רגשי כלשהו, בעיה בוויסות החושי, חששות בשל מעבר דירה וכן הלאה. ההאשמה היא כפולה - הנטייה של הסביבה היא להאשים את ההורה בכל קורותיו של הילד, וההורה מפנים האשמה זו וחווה תחושת אשמה עצמית. הורים רבים מספרים כי הם חשים בדידות, קושי ומצוקה לנוכח ההתמודדות עם ילדיהם. כיצד ניתן להקל על הקושי?

ייעוץ והדרכה הורית

פעם נטו הורים "שלא להוציא את הכביסה המלוכלכת", להישאר בדל"ת האמות של האשמה העצמית, ולא לפנות לסיוע. אחד מהסממנים החיוביים של העידן שלנו הוא הפתיחות, המודעות והנכונות ליצור שינוי חיובי ומועיל בחיינו ולהוביל את המשפחה לחיים של נחת, הבנה ותקשורת טובה. הורים רבים פונים היום לייעוץ והדרכת הורים. במסגרת הדרכת הורים אנו מקדישים תשומת לב להיכרות עם חיי המשפחה, ההרגלים, הקשיים והדילמות. הייעוץ הניתן מסייע להבין את הדפוסים המשפחתיים, להבנות דרכי התמודדות יעילות ומעצימות עם קשיים, לתמוך בסמכות ההורית ולשקמה, ולהביא לשיפור מערכות היחסים בתוך המשפחה, שיתוף פעולה וצמצום של בעיות רגשיות והתנהגותיות של הילדים - כל אחד לעצמו וכחלק מן המערכת המשפחתית.

הורות אז והיום (1).jpg
bottom of page